سپیده سپیدی یکشنبه 12 شهریور 1396 11:00 ب.ظ نظرات ()

شاید هیچ شغلی لذت بخش‌تر از این نباشد که بدون رئیس در منزل خود در حالی که روی کاناپه لم داده‌اید با تبلت سایت خود را چک کنید و شاهد پیامک واریز به حساب بانکی خودتان باشید. آیا کسانی هستند که روزانه و دائم چنین شغلی داشته باشند؟ در این مقاله می‌خواهیم نگاهی گذرا به باورهای عامیانه در مورد درآمد ‌اینرنتی یا تجارت الکترونیک داشته باشیم.

1- تجارت اینترنتی کار راحت و بی دردسری است!

این تصور که داشتن یک کسب‌و‌کار در فضای مجازی بسیار راحت‌تر از شغل یک پزشک، معمار، فروشنده، کارمند است، بسیاری را ترغیب به تجربه این فضا می‌کند. کار فیزیکی کمتر، نداشتن رئیس یا کارفرما، ساعات کاری آزاداز محاسن کسب‌وکارهای آنلاین به حساب نمی‌آید، بلکه اینها ویژگی‌هایی هستند که به نوبه خود می تواند مشکل ساز هم باشد! تجارت الکترونیک کاری ساده تر از سایر مشاغل نیست بلکه سختی‌های آن خصوصا در سال‌های اول بسیار زیادتر از شغل های معمول است.

2- تجارت الکترونیک نیاز به تخصص خاصی ندارد.

این باور غلط دوم است، رانندگی کردن یک مهارت است در این شکی نیست، اما آیا اینکه کسی می تواند رانندگی کند دلیل بر این است که می تواند در صنعت خودرو جایگاهی هم داشته باشد و به درآمد قابل توجهی برسد! صرف اینکه اینکه کسی روزانه از اینترنت استفاده کند، در گوگل جستجو کند، ایمیل‌هایش را بخواند و در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد دلیل بر این نیست که تخصص لازم برای راه اندازی یک کسب‌وکار را دارد.


3- تجارت الکترونیک نیاز به سرمایه ندارد.

داشتن یک کامیپوتر خانگی یا لپ‌تاپ، یک خط اینترنت و یک شماره موبایل برای راه اندازی یک کسب‌وکار آنلاین حداقل تجهیزات لازم است، اما با این لوازم می توان با یک کسب‌و‌کار بزرگ رقابت کرد؟ یا می توان حضور ثابت در یک بازار بزرگ داشت؟ گاها در بعضی از سایت‌ها به فلان وبلاگ‌نویس یا منتقد خارجی اشاره می‌کنند که فقط با یک لپ‌تاپ کوچک، ماهانه چندین میلیون دلار درآمد دارد. چنین تعبیری همانند این است که بگویم فلان پزشک صرفا با یک خودکار هزار تومانی روزانه چند میلیون تومان درآمدزایی می‌کند!
امروزه بسیاری از مشتریان به سایت‌ها و کسب‌وکارهایی که شرکت ثبت شده، آدرس ثابت ندارند یا نیروی پشتیبانی و.. اعتماد نمی‌کنند، اعتماد سازی برای مشتری امریست مستلزم صرف زمان و هزینه. حالا شما به این موارد، هزینه تأمین‌کالا، نیروی انسانی، تبلیغات، روزهای بدون مشتری و غیره را هم اضافه کنید.


4- با تجارت الکترونیک یک شبه میلیونر می شوید.

سرگذشت چند مدیر وب جوان مثل مارک‌زاکربرگ خالق فیسبوک و درآمد میلیونی او دستاویزی شده است برای بسیاری از کسانی که به دلیل ناآگاهی یا حتی کلاهبرداری می خواهند دیگران را در مسیر توهمات تجارت الکترونیک ساختگی خود قرار دهند. در این مقاله بیشتر به این مسئله پرداخته شده است. این که یک کارآفرین جوان هنوز به سن سی سالگی نرسیده میلیونر شود چیز غیر ممکنی نیست اما این امر مستلزم داشتن، ایده مناسب، دانش وتوان پیاده سازی، تیم اجرایی، بستر مناسبت و دهها عامل دیگر است. نگاه سطحی و قیاس غیر واقعی باعث رشد حس کمال گرایی عجیبی در بین کسانی شده است که با گرایش به تجارت الکترونیک می خواهند یک شبه ره صدساله بروند.

5- کسب و کارهای سنتی امکان رشد در فضای مجازی را ندارند.

اینکه بسیاری از کسب و کارهای سنتی ما قابلیت ورود به عرصه تجارت الکترونیک را ندارد و در اینترنت به جز کالاهای دیجیتال و خرده بدلیجات را نمی توان عرضه کرد یک باور غلط است. دلیل این امر هم شاید به اختلاف سن و اختلاف فرهنگ نسل آی‌تی با نسل سنتی باشد اما این نکته را مد نظر داشته باشید که سن نسل اینرنت کشور در حال عبور از جوانی و رسیدن به میانسالی است. از طرف دیگر دولت حرکت جدی خوبی را برای انتقال خدمات دولتی و اداری به فضای مجازی آغاز کرده است و اکثر مردم الزاما برای انجام امور کاری و اداری خود نیاز به خدمات اینترنتی دارند. همین امر زمینه ساز اعتمادسازی ورود بسیاری از سنتی‌ترین مشاغل به فضای مجازی خواهد شد.