سپیده سپیدی یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 11:00 ب.ظ نظرات ()

در سال‌های اخیر با تغییر استراتژی بازارهای اقتصادی و حرکت به سوی تکنولوژی‌های جدید، دیجیتال‌سازی اقتصاد گسترش چشمگیری داشته است.گزارش‌ها حاکی از آن است که درآمد چین در بازار دیجیتال به 900میلیارد دلار در سال 2019 برسد.

اقتصاد دیجیتال چین

در آخرین گزارش به دست آمده، توسعه رقابتی کسب ‌وکار و تجارت الکترونیک در قدرت‌های اصلی دیجیتال در جهان مورد بررسی قرار گرفته است. در این گزارش، به نوسان‌های رشد تجارت B2C در امریکا، چین و 5 کشور عضو اتحادیه اروپا طی سال‌های 2016و 2017 همچنین پیش‌بینی رشد این بازار تا سال 2019 پرداخته شده است. طبق گزارش‌های به دست آمده، چین و امریکا بیشترین رقابت را در تجارت الکترونیک دارند و بالاترین درصد فروش آنلاین را در دو سال اخیر به خود اختصاص داده‌اند. درآمد بازارهای دیجیتال در آغاز سال 2016 در امریکا رقمی کمتر از 600 میلیارد دلار بود که این درآمد در چین چیزی حدود 500 میلیارد دلار برآورد شده است. امریکا در یک سال گذشته با فاصله بسیار اندکی از چین، رتبه اول درآمد بازارهای دیجیتال را در جهان به خود اختصاص داده است.

همانطور که گفته شد 5 کشور عضو اتحادیه اروپا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند با اینکه از مهم‌ترین بازارهای تجارت الکترونیک در اروپا هستند اما نقش قابل‌توجهی در این رقابت ندارند. بسیاری از سایت‌های موفق با شناخت صحیح از این نوع معاملات تجاری توانسته‌اند ارتباط موثری بین تجار و فعالان اقتصادی در جهان ایجاد کنند. تجارت الکترونیکی تحولی است که در عرصه تجارت و اطلاعات ایجاد شده که برای گسترش و پذیرش آن لازم است که پیش‌نیازهای رشد این تکنولوژی مهیا شود.

آن طور که در سایر گزارش‌ها عنوان شده، یکی از عوامل توسعه‌دهنده اقتصاد دیجیتال چین، حمایت از کسب‌وکارهای جدید است که باعث شده، غول‌های مهم فناوری و تجارت همچون «علی‌بابا»، «تنسنت» و «بایدو» علاوه بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی این کشور، مانع ورود شرکت‌های مشابه خارجی به بازار داخلی چین شوند. این کشور از سال 2015 برنامه‌های بسیاری را ارائه داده که با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی اینترنتی به تسهیل خدمت‌رسانی می‌پردازد. طبق داده‌های این گزارش، مشخص است که چین در پیشبرد این برنامه‌ها بسیار موفق ظاهر شده است.