تجارت اینترنتی
.:: Your Adversing Here ::.
 

4 دلیل عدم رشد و رونق تجارت الکترونیک در ایران

ایران در زمینه تجارت الکترونیک کشوری بسیار نوپا بوده و تا رسیدن به سطحی قابل قبول ، راه درازی در پیش دارد ، در حال حاضر، حجم تجارت الکترونیک در ایران حدود ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی بوده که این مبادلات بیشتر در حوزه آموزش الکترونیکی ، بلیط الکترونیکی، پرداخت  بهای خدمات دولتی ، خرید کالا و خدمات توسط مصرف کنندگان و مبادله اسناد صورت می گیرد و بیشتر از نوع  می باشد.

 

 

در ادامه به 4 مورد از دلایل اصلی عدم رشد و رونق تجارت الکترونیک در ایران اشاره شده است;

1- عدم اعتماد و امنیت

یکی از مهم ترین دلایل عدم رونق تجارت الکترونیک در ایران ، عدم اعتماد افراد به این نوع معاملات می باشد . به این معنا که برای بسیاری از افراد خرید حضوری و لمس فیزیکی محصول بسیار مورد اعتمادتر از خرید اینترنتی و بدون مشاهده محصول است . همچنین عده ی بسیاری به دلیل ترس از دست دادن اموال خود ، از پرداخت های اینترنتی امتناع می کنند.که این مورد بیشتر در افرادی با سطح سواد پایین تر اتفاق می افتد البته تعدادی از افراد تحصیل کرده نیز فوبیای خرید اینترنتی را دارند !

 

2- عدم فرهنگ سازی صحیح

عدم تلاش جهت فرهنگ سازی این نوع تجارت ، که در اغلب کشورهای دنیا پذیرفته شده است ، باعث عدم پذیرش آن به عنوان یک نوع کسب و کار در میان مردم شده است . این به این معناست که اگر شخصی دارای سرمایه ای جهت را هاندازی کسب و کار می باشد ، ترجیح می دهد روی خرید و فروش فیزیکی سرمایه گذاری کند و از کسب و کار اینترنتی امتناع می کند .

 

3- زیرساخت های نامناسب

درست است که اکنون اکثر مردم از اینترنت برخوردارند اما نمی توان منکر این شد که بسیاری از افراد هنوز هم از دسترسی به آن محروم هستند و عملاً نمی توانند در کسب و کار الکترونیکی سهمی داشته باشند ! که این خود یکی از دلایل اصلی عدم رونق تجارت الکترونیک در ایران می باشد.

 

4- عدم مشورت

عدم استفاده از مشاوران فعال در این زمینه باعث شکست بسیاری از پروژه ها شده است ، طبیعی است که سه رکن مهم در داشتن یک کسب و کار الکترونیکی دخیل می باشد که عبارتست از: ایده ، دانش فنی ساخت ، داشتن علومی به منظور معرفی صحیح ( تبلیغات )، برندینگ ،  بازاریابی و فروش ، بقا ، رقابت و توسعه کسب و کار . متاسفانه عدم اعتقاد به نقش افرادی به اسم مشاور به خصوص در زمینه تجارت الکترونیک  که تمامی خدمات ذکر شده  بالا را پوشش می دهند ، باعث شده یا توجهی به مشاوران نشده ویا در صورت استفاده ، حضور نابلدان در این مهم ، دلیل از بین رفتن این نقش به صورت بنیادی در تجارت الکترونیک شده است.

  • نوشته : سپیده
  • تاریخ: پنج شنبه 19 مرداد 1396برچسب:,

  • nalbandan

    سپیده

    nalbandan

    http://nalbandan.ir

    تجارت اینترنتی

    4 دلیل عدم رشد و رونق تجارت الکترونیک در ایران

    تجارت اینترنتی

    به وبلاگ من خوش آمدید در دنیای امروز اگر حرفه ایی از سنتی گرایی به الکترونیکی روی نیاورد منقرض خواهد شد

    تجارت اینترنتی